The Contribution of Perceptions about the Tasks toward the Performance of School Counselor

Sry Rahmy Saputry(1*), Herman Nirwana(2), Marjohan Marjohan(3),

(1) universitas negeri padang
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author




Abstract

The purposes of this study are to test the contribution of perceptions of school counselor about their task toward the performance of school counselor. This research used the quantitative approach with the descriptive-correlational method. The population was 303 school counselors and the sample consist of 169 people taken by Purposive Sampling technique. The instrument used was Performance of School Counselor Instrument with reliability score 0,861 and Perception about Tasks Instrument with reliability score 0,740. Data were analyzed using simple regression. The result of the research shows there is contribution (10,7%) of the perception of school counselor about their task toward the performance of school counselor in school

Keywords

Perceptions, Performance

References

Anni, C. T. 2012. “Need Assessment Model Penyusunan Program Bimbingan dan Konseling Bidang Bimbingan Belajar Berbantuan Sistem Informasi Manajemen di SMA Negeri Kota Semarang”. Journal Educational Management (Online), Vol. 1, Hal. 1, (journal.unnes.ac.id/artikel_sju/ eduman/334, diunggah pada 29 Maret 2016).

Asmaryadi. 2013. “Kinerja Guru BK dalam Pelayanan BK dan Upaya Pembinaan yang Dilakukan Kepala Sekolah”. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan UNP. Tesis tidak Diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Astuti, Nursalim, Pratiwi, & Nuryono. 2013. “Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling untuk Merubah Persepsi Negatif Siswa di Sekolah Menengah Atas di Kabupaten Lamongan”. Jurnal Bimbingan Konseling (Online). Jurusan Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya. 03(01):271–280, (ejournal.unesa.ac.id/ article/5728/13/article.pdf, Diunggah pada 21 September 2016).

Latif, A. 2010. “Praktik dan Prospek Penyelenggaraan Pelayanan Konseling di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Kota Padang Panjang”. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Nagul, W. 2013. “Persepsi tentang Tugas dan Motivasi Kerja serta Pengaruhnya terhadap Kinerja Guru BK/Konselor dalam Pelaksanaan Layanan BK di Sekolah Menengah Pertama Negeri se-Kota Kupang”. Program Studi S2 Bimbingan dan Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan. Tesis tidak Diterbitkan. Padang: Universitas Negeri Padang.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 81.A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum Lampiran IV Bagian VIII.

Rofi, M. 2004. “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SMP Kabupaten Magelang”.Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. (Online). Nomor 2 Tahun VI. diakses 27 Februari 2015

Rosra, M., Mayasari S., & Rahmayanthi, R., 2013. “Kinerja Konselor Sekolah dalam Penyusunan Program Bimbingan dan Konseling pada Konselor Sekolah Se-Kabupaten Lampung Tengah Tahun Akademik 2012/2013”. Jurnal Bimbingan dan Konseling (Online). Volume 2. No.1.

Tim Departemen Pendidikan Nasional. 2008. “Naskah Akademik: Penataan pendidikan profesional konselor dan layanan bimbingan dan konseling dalam jalurpendidikan formal”. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2008. Jakarta: Visimedia.

Uno, H. B., & Lamatenggo. 2012. Teori Kinerja dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.32127
10.24036/4.32127

Article Metrics

Abstract View : 235 times
PDF : 128 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 sry rahmy saputry

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.