Pengaruh Gaya Eksplorasi Dan Gaya Komando Terhadap Keterampilan dasar bolavoli (Studi Ekperimen di SMA Bukit Barisan)

marta ibnu andi(1*), syafruddin syafruddin(2), barlianeri eri(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This study aimedat observing the effect of eksploration style and command styletoward volleyball basic skills achievement.  Type of the research wasquasi-experimental(Quasy experiment). The population of this study are high school students of Bukit Barisan class X and XI who follow extracurricular activities of volleyball at least eighty student, while the sample in this study is 20 male students using total sampling technique. The instrument used in this study was a basic bolavoli skill test. Data were analyzed by using t-test (dependent sample and Independent sample) The results ofdata analysisshow that:(1) There are influences eksploration style which significantly to the volleyball basic skills in Students Senior High School Bukit Barisan  be obtained the value of t count = 5,61 > t table = 2,26, (2) There are influences command style which significantly to the volleyball basic skills in Students Senior High School Bukit Barisan be obtained the value of t count = 5,93 > t table = 2,26,(3) Eksploration style is more better than series of command style to the volleyball basic skills in Students Senior High School Bukit Barisan be obtained the value of t count = 1,99 > t table = 1,76. The usage exploration method is better than command methode.

 


Keywords

eksploration style, command Style, Volleyball Basic Skills

References

Alnedral,(2008). Strategi, Spectrum Gaya Pengajaran Pendidikan Jasmani,Olahraga dan Kesehatan, Padang: UNP

Adang, Suherman. (2001). Menuju Perkembangan Menyeluruh, Menyiasati Kurikulum Pendidikan Jasmani Disekolah Menengah Umum Jakarta Pusat. Dirjen olahraga.

Bactiar. 1999. Pengetahuan dasar-dasar Permainan Bolavoli. Padang. Padang : FIK UNP.

Barlian, Eri. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Padang: Sedia Bena.

Bompa Tudor o. (1983). Theory and metodology of training. The key to athletic performance. IOWA: Kendal/Hunt publishing

Depdikbud. (1998). Materi Pelatihan Guru Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, Pelatih, Klub Olahraga. Jakarta: Menpora.

Harsono. (1993). Prinsip-Prinsip Pelatihan. Jakarta; Depdikbud Dirjen Dikti P2LPTK

Kiram, Yanuar. (2001). Belajar Gerak dan Belajar Melalui Gerak Dalam Pendidikan Jasmani. Padang: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Padang.

Lutan Rusli (1988) : Belajar Keterampilan Motorik Pengantar Teori dan Metoda. Dekdikbud, Directorat Jendral Pendidikan Tertinggi. Jakarta

Lutan, Rusli. (2002). Supervise Pendidikan Jasmani Konsep dan Pratek. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Mosston, M and Ashworth. (1998). Teaching Physical Education. New York: Macmillan College Publishing Education

Mukholid, Agus. 2004. Pendidikan Jasmani Kelas I SMA (Kurikulum Berbasis Kompetensi 2004). Surakarta: Yudistira

Nurhasan, 2001. Test dan Pengukuran Dalam Penjas : Prisnsip-prinsip dan Penerapannya. Jakarta : Depdiknas Ditjen Didasmen Bekerjasama dengan Ditjen Olahraga

Pate, Rotella & Mc Clenaghan. (1993). Dasar-Dasar Ilmiah Ilmu Kepelatihan. (terjemahan oleh Kasiyo Dwijowinoto). Semarang; IKIP Semarang Press

PBVSI. 2005. Jenis-Jenis Permainan Bolavoli. Jakarta. Sekretariat Umum.

Rothig dan Grossing. (2004). Pengetahuan Training Olahraga. (terjemahan oleh Syafruddin). Padang. Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Padang

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Alfabeta

Syafruddin. (2006). Pengaruh Metode Latihan Sikuitdan Berat Badan Terhadap Daya Ledak Otot Tungkai. Disertai tidak diterbikan. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Padang

--------------. (1997). Pokok Pengembangan Pendidikan Jasmani. Jakarta: Proyek Pengembangan Buku dan Minat Baca, Depdikbud.

--------------,(2011). Ilmu Kepelatihan Olahraga. Padang; UNP Press

Sayuti Syahara. (2009). Pertumbuhan dan Perkembangan Fisik dan Motorik. Padang: fakultas IImu keguruan UNP

Syafi’I, Adnan Fardi. (2005). Perbedaan Pengaruh Metode Global Dan Metode Bagian dan Terhadap Keterampilan Dasar Bolavoli. Prestasi. Jurnal Pembelajaran, 28 (02):197-209

UU No 20 tahun 2003 Tentang System Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika

Waharsono. (1999). Buku III Materi Pelatihan Guru Pendidikan Jasmani dan Kesehatan / Pelatih Klub Olahraga. Jakarta. Depdikbud.

Winarrno, (2006). Tes Keterampilan Olahraga. Malang: Universitas Negeri Malang.

Yanto Kusyanto. (1995). Penentun Pelajar Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, Berdasarkan Kurikulum baru GBPP 1994. Bandung: Ganeca Exact Bandung.

Yunus, M. (1992). Olahraga Pilihan Bolavoli. Jakarta: Departemen Pendidikan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikanu


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.32147
10.24036/4.32147

Article Metrics

Abstract View : 290 times
PDF : 137 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 marta ibnu andi, syafruddin syafruddin, barlianeri eri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.