The Self Control of Student in using of Social Media.

Desri Fitri Agung(1), Alizamar Alizamar(2), Afdal Afdal(3*),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Self-control is the ability of self to control the urge to do or not do something that is desirable both in terms of acting and behaving, especially in the use of social media, self-control in the use of social media referred to in this study, namely behavioral control, cognitive control, and decision control. This study aims to describe self-control in the use of social media students of SMA Negeri 5 Padang. This research is a descriptive analysis study, with a sample of 276 students obtained using proportional stratified random sampling technique. The study used a questionnaire instrument compiled using a Likert scale model. The results of this study indicate that students of SMA Negeri 5 Padang in terms of behavior, cognitive and decision are in the high category and this certainly needs to be maintained so that students always control themselves in the use of social media so that students can focus more on learning both at home and at school .

 

 


Keywords

Self Control, Social Media

References

Alizamar. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran: Implementasi dalam bimbingan kelompok belajar si perguruan tinggi. Yogyakarta: Media Akademik.

Anggreini, Ririn., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan antara Kontrol Diri dan Perilaku Konsumtif. Jurnal Psikologi, 12(1).

Astuti, Resti Fauzul Muna., & T. P. (2014). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Kecenderungan Kecanduan Media Sosial pada Remaja Akhir. Jurnal Empati, 3(4), 481–491.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 140–157.

Ekasari, Agustina., & Yuliyana, S. (2012). Kontrol Diri dan Dukungan Teman Sebaya dengan Coping Stress pada Remaja. Jurnal Soul, 5(2).

Ghufron, M. Nur., & Risnawati, R. (2012). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Herlina, D. (2004). Kontrol Diri dan Kecendrungan Kecanduan Internet. Humanitas : Indonesian Psychologycal Journal, 1(1), 6–16.

Istri, D. (2017). Hubungan antara Kontrol Diri dan Keterampilan Sosial dengan Kecanduan Internet pada Siswa SMK. Prosiding SEMNAS Penguatan Individu Di Era Revolusi Informasi, 1–9.

Nasution, Jamilah Aini., Alizamar., & N. (2017). Motif Siswa Memiliki Smartphone dan Penggunaannya. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 3(2), 15–29.

Prayitno. (2002). Seri Pemandu Bimbingan dan Konseling di Sekolah (Buku III). Padang: Bina Sumber Daya MIPA.

Prayitno & Erman, A. (2004). Dasar-dasar Bimbngandan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Putri, Megawati Silvia., D. & Z. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Membolos Siswa. Ejournal, 6(1), 1–5.

Salmi., Hariko, Rezki., &, & Afdal. (2018). Hubungan kontrol diri dengan perilaku b ullying Siswa, 8(November), 88–99. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i2.2693

Sari, Ayu Permata., Ilyas, Asmidir., &, & Ifdil. (2018). Tingkat Kecanduan Internet pada Remaja Awal, 3, 110–117.

Suhartanti, L. (2016). Pengaruh Kontrol Diri terhadap Narcissistic Personality Disorder pada Pengguna Instagram di SMA N 1 Seyegan. E-Journal Bimbingan Dan Konseling, 184–195.

Thalib, S. B. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta: Prenada Media Group.

Watie, E. D. S. (2011). Komunikasi dan Media Sosial (C ommunications and Social Media ). Journal The Messeger, III, 69–75.

Wilga, D. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. In Prociding KS: Riset & PKM (pp. 1–154).

Yendi, Frischa Meivilona., & Ardi, Z. (2013). Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konselin Dan Pendidikan, 109–114.

Yusuf, Ahmad., Haslinda., & H. (2019). Implementasi Teknik Self Control Terhadap Kecanduan Media Sosial Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 3(1).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.14352
10.24036/4.14352

Article Metrics

Abstract View : 1071 times
PDF : 776 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Desri Fitri Agung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.