Student Discipline Problems and the Role of Counselors and School Principals to Overcoming Them
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Banzon-Librojo, L. A., Garabiles, M. R., & Alampay, L. P. (2017). Relations between harsh discipline from teachers, perceived teacher support, and bullying victimization among high school students. Journal of Adolescence, 57, 18–22. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.03.001
Bernardus, W. (2009). Keefektivan konseling kelompok realitas untuk meningkatkan perilaku disiplin siswa di sekolah. Universitas Negeri Malang.
Bryant, D., & Wilson, A. (2020). Factors Potentially Influencing Discipline Referral and Suspensions at an Affiliated Charter High School. Journal of Educational Research and Practice, 10(1), 119–128. https://doi.org/10.5590/JERAP.2020.10.1.08
Chaplin, J. P. (2009). Kamus lengkap psikologi (K. Kartono (ed.)). Rajawali Pers.
Firosad, A. M. (2019). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Mengatasi Masalah Kedisiplinan Siswa. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 5(1), 49–61.
Gunawan, H. (2012). Pendidikan karakter konsep dan implementasi. Alfabeta.
Gustiana, L., Daharnis, D., & Marjohan, M. (2020). Improving Discipline Analysis of High School Students with Guidance and Counseling approaches. International Journal of Research in Counseling and Education, 04(01), 15–20. https://doi.org/10.24036/00173za0002
Hariko, R., & Anggriana, T. M. (2019). Reviewing the role of families in student career planning. Konselor, 8(1), 6–11. https://doi.org/10.24036/0201981102526-0-00
Kurniasih, F., & Wijaya, H. (2019). PERAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA DI SDN EMBUNG TANGAR KECAMATAN PRAYA BARAT. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 4(5), 326–334.
Luddin, A. B. M. (2013). Kinerja Kepala Sekolah dalam Kegiatan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2).
Luiselli, J. K., Putnam, R. F., Handler, M. W., & Feinberg, A. B. (2005). Whole-School Positive Behaniour Support: Effects on student on discipline problem and academic performance. Educational Psychology, 25(2), 183–198.
Muslida, D., Firman, F., & Ahmad, R. (2020). Disciplinary Behavior and Exemplary Teacher as Influencing Factors. JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 4(2), 95–100. https://doi.org/10.24036/4.24361
Muwafik, S. A. (2011). Membangun Karakter dengan Hati Nurani: Pendidikan Karakter untuk Generasi Bangsa. Erlangga.
Netrawati, N., Karneli, Y., & S., N. (2018). The implementation of Basic counseling Technique in Elementary School for Helping the development and Alleviating Student’s Problems in West Pasaman District Education office. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 115. https://doi.org/10.29240/jbk.v2i2.618
Nisa, A. (2016). PERANAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENINGKATKANKEDISIPLINAN BELAJAR SISWA. SOSIO-E-KONS, 8(3), 175–182. https://doi.org/10.35905/alishlah.v18i1.1330
Permana, S. A. (2018). KERJASAMA GURU BK DENGAN PERSONEL SEKOLAH DALAM MELAKSANAKAN KEGIATAN LAYANAN BK DI SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI (SMAN) 4 KERINCI. MENARA Ilmu, XII(79), 80–93.
Pratama, A. H., & Suwanda, I. M. (2013). Strategi pembentukan disiplin siswa melalui pelaksanaan tata tertib di SMA Negeri 1 Krian Sidoarjo. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 1(1), 85–100. file:///C:/Users/7/Downloads/1466-2890-1-SM.pdf
Prayitno. (2009). Modul pendidikan profesi pendidik: Pendidik profesional. Jurusan Bimbingan dan Konseling FIP UNP.
Refni, S., Rohiat, R., & Aliman, A. (2017). Menangani disiplin siswa bermasalah. Manajer Pendidikan, 11(4), 394–400.
Sanderi, F., Marjohan, M., & Sukmawati, I. (2013). Kepatuhan Siswa Terhadap Disiplin Dan Upaya Guru Bk Dalam Meningkatkannya Melalui Layanan Informasi. Konselor, 2(1), 220–224. https://doi.org/10.24036/02013211008-0-00
Solihuddin, M. (2013). Dampak Kebijakan Sekolah Tentang Poin Pelanggaran Tata Tertib Siswa dalam Membentuk Perilaku Siswa yang Berkarakter. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 62–70.
Solkhanuddin, S., Deswalantri, D., & Santosa, B. (2020). Upaya Preventif Guru Bimbingan dan Konseling (BK) Dalam Membentuk Karakter Siswa di MAN 3 Agam Kubang Putih. Educational Guidance and Counseling Development Journal, III(1), 23–29.
Temitayo, O., Nayaya, M. A., & Lukman, A. A. (2013). Management of disciplinary problems in secondary schools: Jalingo Metropolis in focus. Global Journal of Human Social Science, Linguistics and Education, 13(14), 7–19.
Tentama, F., Subardjo, S., & Mulasari, S. A. (2019). Independence , discipline and employability : Study of vocational high school students. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(2), 170–176. https://doi.org/10.11591/edulearn.v13i2.12993
Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). KEBIJAKAN SEKOLAH DALAM PENERAPAN KARAKTER DISIPLIN SISWA DI SDN 77 REJANG LEBONG. ANDRAGOGI, 2(3), 99–115.
Yulmi, D., Efeni, C. F., Ulfah, S., Nizhomy, R., Dinung, A., & Krimah, H. (2017). Kerjasama Personil Sekolah dalam Pelayanan BK di Sekolah. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2), 1–5. http://jurnal.iicet.org/index.php/jrti
Zarniati, Z., Alizamar, A., & Zikra, Z. (2014). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Meningkatkan Kegiatan Belajar Peserta Didik. KONSELOR, 3(1), 1–5. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor
DOI: 10.24036/4.15388
Article Metrics
Abstract View : 890 timesPDF : 504 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.