Kindergarten principal leadership and academic supervision of supervisors as contributing factors to kindergarten teacher performance

Hafnizar Hafnizar(1*), Daharnis Daharnis(2), Febri Wandha Putra(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Institut Agama Islam Sumatera Barat
(*) Corresponding Author




Abstract

Research based on phenomena that show a decline in teacher performance. The purpose of this study was to describe the contribution of kindergarten principal leadership and academic supervision to performing kindergarten teachers. This type of research is quantitative, with a descriptive correlational approach. The population in this study were kindergarten teachers, amounting to 43 people. Respondents in this study amounted to 43 people. The instrument used is a Likert model scale and a questionnaire about teacher performance, the leadership of the kindergarten principal, and the academic supervision of the education unit supervisor. Test the validity using the product moment correlation. For the reliability test using Cronbach’s alpha. The requirements analysis tests carried out are; normality test, linearity test and multicollinearity test. The data analysis technique used simple regression and multiple regression. The results showed that; 1) there is a contribution from the leadership of the kindergarten head to performing the kindergarten teacher, 2) there is the contribution of the academic supervision of the education unit supervisor to the kindergarten teacher’s performance, and 3) there is the contribution of the leadership of the kindergarten head and the academic supervision of the education unit supervisor to the kindergarten teacher performance.

References

Amanda, M. O., Salam, R. & Saggaf, S. 2017. Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep. Pp. 149–54 in Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-ilmu Sosial. Vol. 2.

Andriana, J., Sumarsih, S. & Delrefi, D. 2018. Kinerja Guru PAUD Ditinjau dari Kualifikasi Pendidik, Pengalaman Mengajar, Dan Pelatihan. Jurnal Ilmiah Potensia 3(2):18–23.

Arikunto, S. 2004. Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, I., & Suryana, D. 2020. Analisis Evaluasi Kinerja Pendidik Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Al Azhar Bukittinggi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(2):1051. doi: 10.31004/obsesi.v4i2.465.

Firmawati, F., Yusrizal, Y. & Usman, N. 2017. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah 5(3):167–71. doi: 10.26877/jmp.v5i3.1984.

Kartowagiran, B. 2011. Kinerja Guru Profesional (Guru Pasca Sertifikasi). Jurnal Cakrawala Pendidikan 3(3):463–73.

Keizer, H. De, & Pringgabayu, D. 2017. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah , Motivasi , dan ICB Cinta Niaga Kota Bandung. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi 4(1):14–24.

Larasati, A., & Marmawi, R. H. 2015. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala TK terhadap Disiplin Kinerja Guru Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4(5):1–13.

Leniwati, L., & Arafat, Y. 2017. Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan) 2(1):106–14. doi: 10.31851/jmksp.v2i1.1158.

Mujahidin, M. 2017. Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas Sekolah terhadap Kinerja Guru Mata Pelajaran IPA Di SMPN Tungkal Jaya. BIOTA: Jurnal Pendidikan Biologi 10(1):44–63.

Mulyasa, E. 2013. Uji Kompetensi Dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murniasih, Y., Djuniadi, D. & Rahardjo, T. J. 2016. Pengaruh Supervisi Akademik, Komunikasi Interpersonal dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di Jepara. Educational Management 5(2):148–55.

Nasrun, N. 2016. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan 1(2):63–70. doi: 10.30997/jtm.v2i1.1160.

Ndapaloka, V., Hardyanto, W. & Prihatin, T. 2016. Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah melalui Motivasi Berprestasi Sebagai Mediasi terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Kabupaten Ende. Educational Management 5(1):42–54.

Pujianto, P., Arafat, Y. & Setiawan, A. A. 2020. Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Air Salek. Journal of Education Research 1(2):106–13. doi: 10.37985/joe.v1i2.8.

Raberi, A., Fitria, H. & Fitriani, Y. 2020. Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Peran Komite Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Al – Qiyam 1(2):11–20.

Ramadhan, A. 2017. Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology (EST) 3(2):136–44. doi: 10.26858/est.v3i2.3579.

Rozalena, R., & Kristiawan, M. 2017. Pengelolaan Pembelajaran Paud dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan) 2(1):76–86. doi: 10.31851/jmksp.v2i1.1155.

Sari, Y. E., Kurniah, N. & Sumarsih. 2016. Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru PAUD Sekecamatan Muara Bangkahulu. Jurnal Ilmiah Potensia 1(2):107–12.

Septiana, R., Ngadiman & Ivada, E. 2013. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jupe UNS 2(1):107–18.

Septiawati, L., & Eftanastarini, I. 2020. Analisis Ketercapaian Standar Kompetensi Lulusan Di MTS As Salam. Attractive : Innovative Education Journal 2(2):1–13.

Setiyati, S. 2014. Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan 22(2):201–6. doi: 10.17977/um027v1i22016p063.

Sumarni, S., Tamsah, H. & Mustari, M. 2017. Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas Sekolah, Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Se-Kecamatan Tamalate Kota Makassar. Jurnal Mirai Management 2(1):149–63.

Tengko, F., Limbong, M. & Kailola, L. G. 2021. Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP di Kecamatan Tondon Kabupaten Toraja Utara. Attractive : Innovative Education Journal 3(1):13–23.

Wahyudi, D. R. 2009. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Organisasi Pembelajar (Learning Organization). Bandung: Alfabeta.

Werang, B. R. 2014. Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Moral Kerja Guru, dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Guru SDN di Kota Merauke. Jurnal Cakrawala Pendidikan 1(1):128–37. doi: 10.21831/cp.v1i1.1869.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.25434
10.24036/4.25434

Article Metrics

Abstract View : 252 times
PDF : 176 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Hafnizar Hafnizar, Daharnis Daharnis, Febri Wandha Putra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.