Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Hedonisme Mahasiswa dalam Menggunakan Marketplace

Putri Rahmadani(1*), Frischa Meivilona Yendi(2), Dina Sukma(3), Lisa Putriani(4), Puji Gusri Handayani(5),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(5) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

A phenomenon that is currently occurring among teenagers, especially students, is hedonism behavior. One factor that can influence hedonism behavior is self-control. The lack of self-control possessed by students is the cause of hedonism behavior. The aim of this research is to determine the relationship between self-control and students' hedonism behavior in using the marketplace. This research is a type of descriptive and correlational quantitative research. The results of this study show that (1) self-control is in the medium category (57.34%), (2) hedonism behavior is in the medium category (84.17%), (3) The results of the correlation analysis show a negative and significant relationship between self-control (X) with hedonism behavior (Y) with a calculated r value of -0.954 with a significance level of <0.001 at a medium relationship level. Based on the research results, guidance and counseling teachers/counselors can provide assistance to prevent and overcome hedonism behavior by providing information services, individual counseling services and group guidance services.

References

Arumsari, C. (2016). Konseling Individual dengan Teknik Modeling Simbolis terhadap Peningkatan Kemampuan Kontrol Diri. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(1).

Amri, K., Syahniar, S., & Nirwana, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 3(2), 75-81.

Azizah, F. N., & Indrawati, E. S. (2015). Kontrol Diri dan Gaya Hidup Hedonis pada Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro. Jurnal EMPATI, 4(4), 156–162.

Fatimah, S., & Yuwono, S. (2013). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Kecenderungan Gaya Hidup Hedonis pada Mahasiswi di Surakarta. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Febrianti, C. (2017). Gaya Hidup Hedonis Mahasiswa Universitas Riau di Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tampan Kota Pekanbaru. Journal Fisip, 4(1), 1–15.

Fitri, E., Ifdil, I., & Neviyarni, S. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Metode Blended Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(2), 84-92.

Haryani, F. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme dan Kontrol Diri terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan PIPS FKIP Universitas Jambi. Skripsi. Jambi: Universitas Jambi.

Hersika, E. I., Nastasia, K., & Kurniawan, H. (2020). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Gaya Hidup Hedonisme Remaja di Kafe. Psyche 165 Journal, 1-9.

Kartono, K. (1997). Patologi Sosial 2. Jakarta: Rajawali Pers.

Kristiani, L., Kusumawati, E., & Wahyuningsih, D. D. (2024). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Problem Solving untuk Mengurangi Gaya Hidup Hedonis pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Karanganyar. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 11(1), 1-10.

Prayitno & Amti, Erman. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: FIP UNP.

Putra, S. A., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2013). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Self Efficacy Siswa. Konselor, 2(2).

Sari, I. P., Ifdil, I., Sano, A., & Yendi, F. M. (2020). Self-Control of Adolescent in Using Smartphone. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 4(2), 101-109.

Sari, I. P., & Yendi, F. M. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Disabilitas Fisik. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(3), 80-88.

Syukur, Y., Neviyarni., & Zahri, T. N. (2019). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Malang: IRDH.

Tohirin. (2011). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Trihastuti, A. (2020). Manajemen Pemasaran Plus++. Yogyakarta: Deepublish.

Trimartati, N. (2014). Studi Kasus tentang Gaya Hidup Hedonisme Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Universitas Ahmad Dahlan. Jurnal Psikopedagogia, 3(1), 20-28.

Yusmita, M., & Pratitis, N. T. (2022). Gaya Hidup Hedonisme pada Mahasiswa: Adakah Peranan Kontrol Diri dan Big Five Personality. INNER: Journal of Psychological Research, 2(2), 170-181.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/01006cic
10.24036/01006cic

Article Metrics

Abstract View : 38 times
PDF : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Putri Rahmadani, Frischa Meivilona Yendi, Dina Sukma, Lisa Putriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.