The Relationship between Self-Concept and Self-Adjustment in High School Students

Witri Nengsi Irfan(1*), Netrawati Netrawati(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Self-adjustment is the process of how individuals achieve self-balance to meet needs according to their environment. One of the factors that influence self-adjustment is self-concept. This study aims to determine the relationship between self-concept and student self-adjustment at SMA Negeri 1 Guguak District. This research is a descriptive correlational research with quantitative methods. The total sample of 245 students was selected using the Simple Random Sampling technique. The instruments used were self-concept and self-adjustment questionnaires. The results showed that students at SMA Negeri 1 Guguak District had self-concept mostly in the high category with a percentage of 48.57%, and students' self-adjustment were in the high category with a percentage of 67.76%. The results of the correlation analysis show that there is a significant positive relationship between self-concept and self-adjustment of students at SMA Negeri 1 Guguak District with an r count of 0.526 with a significant level of 0.000. This means that the higher the student's self-concept, the higher the student's self-adjustment.


References

Astuti, W., Astuti, I. & Yusuf, A. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMA Islam Bawari Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(4).

Baron, R., A. (2004). Psikologi Sosial Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Damayanti, N & Ilyas, Asmidir. (2018). "Self-control profile of students in implementing discipline in school”. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3 (2).

Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Siswa Remaja di Pantii Asuhan. Jurnal Psikologi: Pitutur, 1(1).

Firman, & Syahniar. (2020). Prevention Of Sexual Harassment Through The Information Services Using The Contextual Teaching And Learning Approach In The Senior High School. International Journal of Learning and Change, 12 (3).

Fitria, R., Masidin, S., & Nirwana, H. (2014). Hubungan Persepsi Siswa tentang Budaya Sekolah dan Motivasi Belajar Dengan Penyesuaian Diri Siswa. Jurnal Konselor. 3(4).

Fitriana, Yusuf, A.M., Megaiswari BA & Afdal. (2021). Strategi Keluarga dan Guru Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Aspirasi Karir Siswa Menuju Generasi Berkualitas, Jurnal Pendidikan Tambusai, 5 (2).

Garnis, F. & Widyastuti. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri Sidoaarjo. Jurnal Proyeksi. 16(1).

Goleman, danieel. 2003. Kecerdasan Emosional Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: PT Gramedia

Karneli, Y., Firman.,& Netrawati, N. (2018). Upaya Guru BK Atau / Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Dengan Menggunakan Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2).

Khaira, I., Firman, & Neviyarni. (2017). Efektivitas Pendekatan Rasional Emotiv Behavior Therapy (REBT) Dalam Meningkatkan Penyesuaian Sosial Anak Asuh DI Pant Asuhan Wira Lisna Padang. 1(1).

Kusdiyati, S. (2011). Penyesuaian Diri di Lingkungan Sekolah pada Siswa Kelas XI SMA Pasundan 2 Bandung. Jurnal Pendidikan. 3(2).

Nadyya Nulhusni & Marjohan (2019). Relationship of Locus of Control with Middle School Student Discipline. Jurnal Neo Konseling. 1 (3).

Netrawati, Khairani, & Karneli, Y. (2018). Upaya Guru BK Mengentaskan Masalah-masalah Perkembangan Remaja dengan Pendekatan Konseling Analisis Transaksional. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1).

Rahmah. A., Ilyas, A& Nurfarhanah. (2014).Masalah-Masalah Yang Dialami Anak Panti Asuhan dalam Penyesuaian Diri Dengan Lingkungan. Jurnal konselor.3(3).

Rakhmat, J. (2012). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Reski, Taufik & Ifdil. (2017). Konsep Diri dan Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Education. 3 (2).

Schneiders, A. (1964). Personal Adjustment and Mental Health. New York: Hoolt, Rinehart and Wunston.

Selliana, Nengsih & Sitepu, D. R.. (2021). Hubungan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri pada Siswa Kelas X SMK Tunas Pelita Binjai. Jurnal Serunai Bimbingan dan Konseling. 10 (1).

Soeparwoto, Hendriyani, R., dan Litfiah. (2007). Psikologi Perkembangan. Semarang: UPT MKK UNNES.

Sudirman, Mudjiran, & Rusdina. (2015) "Efektivitas Layanan Informasi yang Mengkombinasikan Metode Ceramah, Sosiodrama, dan Diskusi dalam Merubah Persepsi Siswa Tentang Disiplin Belajar" Juenal Ilmiah Konseling, 4 (1).

Yulfi Hendri, Daharnis & Nurfarhanah. (2014). “Pelanggaran Tata Tertib yang dilakukan oleh Siswa di Sekolah dan Implikasinya Terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling”. Jurnal Konselor. 3(2).

Zarniati, Zikra. (2014). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Meningkatkan Kegiatan Belajar Peserta Didik. Jurnal Konselor. 3(1).




DOI: 10.24036/0626cic
10.24036/0626cic

Article Metrics

Abstract View : 92 times


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Witri Nengsi Irfan, Netrawati netrawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.