The Relationship between Parenting and Adolescent Character Values

Zhona Ratu Mullis(1*), Mudjiran Mudjiran(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is motivated by the phenomenon of studentsThe type of research used is quantitative with a correlational descriptive approach. The research subjects used were students of SMP Negeri 22 Kerinci with a total population of 223 students. The research sample was taken using a sampling techniqueproportional random samplingas many as 144 students. The type of data used is interval data. In collecting data using parenting relationship instruments with adolescent character values with a Likert scale model. The research findings show that parents' parenting varies in general in a fairly good category with a percentage of 72.2%, while character values are in a good category with a percentage of 61.1%. The results of the correlation analysis found a positive and significant relationship between parenting and adolescent character values with an rcount of 0.2203 with a significant level of 0.0080.


References

Astamal, A., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pembentukan Karakter Peduli Sosial pada Siswa di SMAN 3 Payakumbuh. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 79-84.

Kusnadi, E (2020). Hubungan Kecerdasan Spiritual Dengan Penerapan Nilai-Nilai Kejujuran Siswa Di Sman 13 Mukomuko. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Bengkulu: UMB.

Listyaningrum, R. A., Dayati, U., Desyanty, E. S., & Rahma, R. A. (2021). Strategi Parenting dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini pada Keluarga Pemulung Di Kampung Sumur Jakarta Timur. Madiun: Bayfa Cendekia Indonesia.

Megawangi, Ratna. (2015). Pendidikan Karakter Solusi yang Tepat Untuk

Membangun Bangsa. Jakarta: Bpmgas.

Pratama, R., & Karneli, Y. (2016). Perilaku Agresif Siswa dari Keluarga Broken Home, 5(4), 238–246.

Prayitno & Afriva, K. (2011). Model Pendidikan Karakter-Cerdas. Padang: Unp Press.

Putri, M. W. D., Ridha, M., & Zikra, Z. (2017). Hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan kepercayaan diri siswa di SMP Negeri 22 Padang. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(1), 19-2.

Rohani, I., Tobroni., Ishomuddin., Khozin. (2020). Pendidikan Agama Islam Untuk Difabel. Sleman: Gestalt Media.

Rukhayati, S. (2019). Strategi Guru PAI Dalam Mebina Karakter Peserta Didik Smk Al Falah Salatiga. Salatiga: LP2M Press Iain Salatiga.

Sanders, B. (1987). Dari Remaja Untuk Orangtua (A. Bunardi, Terjemahan). Bandung: Yayasan Kalam Hidup.

Sari, I., Marjohan., & Neviyarni (2013). Locus of Control dan Perilaku Menyontek serta Implikasinya terhadap Bimbingan dan Konseling (Studi pada Siswa Sekolah Menengah Atas Padang Ganting). Konselor, 2(1).

Sari, L., & Firman, F. (2019). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 270-279.

Sari, R. K., & Netrawati. (2019). Parenting Profiles in Arranging Child Discipline ( Study in Junior High School 13 Padang ) Results andDiscussion, 1(4), 1–4.

Sarwono, S. W. (2014). Psikologi Lintas Budaya. Jakarta: Rajawali Press

Subagia, L.N. (2021). Pola Asuh Orangtua Faktor, Implikasi Terhadap Perkembnagn Anak. Bali: Nila Cakra.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis problema pembelajaran daring terhadap pendidikan karakter peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165-173.

Wulandari, W., Zikra, & Yusri. (2017). Peran Orangtua dalam Disiplin Belajar Siswa, 2(1), 24–31.

Yolanda, Y., & Mudjiran, M. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Komunikasi Interpersonal Siswa dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 449-.

Yusuf, A. M. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/0661cic
10.24036/0661cic

Article Metrics

Abstract View : 42 times
PDF : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Zhona Ratu Mullis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.