Hubungan Meaning of Life dengan Kemandirian Belajar di SMAN 9 Padang di Era New Normal

Yunda Salma Riadi(1), Firman Firman(2*),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research was motivated by the lack of meaning in students' lives in learning so that they did not have clear goals for the previous period. This can be seen from the existence of students who are less active in the learning process, do not have their own initiative in the learning process, and do not have the desire to do assignments without the help of others. One factor that is thought to influence it is the meaning of life. The aim of this research is to determine the relationship between the meaning of life and students' learning independence in the new normal era. This research approach uses a quantitative approach with a correlational descriptive type. The population of this study were students of SMAN 9 Padang. Data were analyzed using percentage techniques and Pearson Product Moment Correlation. The results of the research are: (1) The overall meaning of student life in the new normal era is generally in the medium category, (2) student learning independence is in the medium category, (3) and there is a very significant relationship between the meaning of life and student learning independence in the new normal era with a correlation of 0.725 which is in the strong category and a significance level of 0.000.


References

Abdi, S., & Karneli, Y. (2020). Kecanduan Game Online: Penanganannya dalam Konseling Individual. Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 17(2). 9-20.

Adi Rachman, N. (2010). Hubungan Antara Makna Hidup dengan Dimensi Kognitif Subjective Well Being Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Maliki Malang. Skripsi. Malang: Fakultas Psikologi.

Alandate, J, G. (2013). Predictive Role of Meaning in Life on Psychological Well-Being and Gender-Specific Differences. Acta Colombiana de Psicología, 16 (1), 17-24.

Ali, M., & Asrori, M. (2002). Psikologi Remaja. Jakarta: Bumi Aksara.

Ancok, D. (2006) Logoterapi Terapi Psikologi Melalui Pemaknaan Eksistensi. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Anggriany. (2006). Motif Sosial dan Kebermaknaan Hidup Remaja Pagalaram. Jurnal Psikologika. 9(21). 51-63

Amti, E., & Prayitno. (2004). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Padang: Universitas Negeri Padang.

Azwar, S. (2015). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Bastaman. (1995). Integrasi Psikologi dengan Islam Menuju Psikologi Islami. Yogyakarta : Pustaka.

Bastaman, H.D. (2007). Logoterapi: Psikologi untuk Menemukan Makna Hidup dan Meraih Hidup Bermakna. Jakarta: Rajawali Pers.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Dwiyogo, W. D. (2018). Pembelajaran Berbasis Blended Learning. Depok: Rajawali Pers.

Erfiana, L. R. (2013). Hubungan Antara Makna Hidup dengan Kemandirian pada Remaja. Jurnal. Yogyakarta: Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.

Firman. (2018). Pendekatan konseling sebaya tepat guna untuk generasi milenial dalam perubahan sosial budaya. 1.

Firman, Karneli, Y., & Harikoa, R. (2018). Improving students moral logical thingking and preventing violent acts through groups counseling in senior high school. Advance Science Letters, 1(24), 24-26.

Fitri, E, Ifdil, I,. & Neviyarni, S. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Metode Blended Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(2). 84-92.

Putri, V.N., Ifdil. I., Yusri, Y. & Yendi, F.M. (2020). Profil Kebermaknaan Hidup Siswa Membolos. Jurnal Aplikasi Iptek Indonesia, 4(2). 126-135.

Kasim, A. (2019). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Telaga. Gorontalo: Universitas Negeri Gorontalo.

Mudjiman. (2002). Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press.

Ningsih, R., & Nurrahman, M. P. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 73-84.

Nirwana, H., P. & S. (2022). Penggunaan Layanan Informasi untuk Meningkatkan Meaning of LLife dan Kebersyukuran Hidup Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Bening, 6(2). 163-172.

Nova, L. M,. Firman & Sukmawati, I. (2016). Efektifitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kebiasaan Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 1-10.

Nuraeni, et al. (2012). “Peningkatan Kemandirian Belajar IPA melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) di Kelas VIII SMP Negeri 33 Purworejo Tahun Pelajaran 2011/2012”. Jurnal Radiasi, 01 (01), 15-18.

Johnson, E. (2007). Contextual Teaching & Learning: Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: MLC.

Prayuda, R. (2014). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA. Artikel Penelitian: Program Studi Pendidikan Ekonomi BKK Koperasi FKIP Untan.

Prayitno. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Putra, A., & Syelitiar, F. (2021). Systematic Literature Review: Kemandirian belajar siswa pada pembelajaran daring. Journal of Mathematic Education and Applied, 02 (02), 23-31.

Rachmi, M.M & Firman. F. (2020). The Meaning Youth Life in Traffic violation Prevention. Journal of Counseling and Educational Rechnology. 3(2). 56-61.

Suherman. (2017). Layanan Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Tanggung Jawab Siswa dalam Belajar. skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Susanti, T. M ., & Ritonga, P. S. (2022). Perbedaan Hasil Belajar Saat Terjadinya Pandemi Covid-19 Ditinjau dari Kemandirian Siswa pada Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (1).

Steinberg, J. R. (2002). Adolescence: Six Edition. USA: McGraw Hill Higher Education.

Syahputra, D. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Bimbingan Belajar Terhadap Kemampuan Memahami Jurnal Penyesuaian pada Siswa SMA Melati Perbaungan. At-Tawassut 2(2): 368-388.




DOI: 10.24036/0838cic
10.24036/0838cic

Article Metrics

Abstract View : 51 times


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yunda Salma Riadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.