Analisis Self-Esteem Anak Berkebutuhan Khusus di SMA Negeri 3 Padang serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling

Dyah Ayu Sakinah Ngadiman(1*), Frischa Meivilona Yendi(2), Nurfarhanah Nurfarhanah(3), Lisa Putriani(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Children with special needs are children who need the same education and services as other children, so that they can realize that every human being must have advantages. One of the problems of children with special needs is their low self-esteem. Therefore, the problem to be studied in this research is, "Analysis self-esteem of children with special needs in Padang and its implications in guidance counseling". This type of research is qualitative research with a phenomenological approach. The subjects in this study were 4 children with special needs and 8 informants. The research instruments used in this study were interview guidelines, observation and documentation. The results showed that, self-esteem of children with special needs in the aspect of self-liking was in the low category and the self-esteem in the self-competence aspect is in the medium category. The concluded is every child with special needs has a different self-esteem. 


References

Aisyah, S. (2015). Hubungan self-esteem dengan orientasi masa depan pada siswa SMA kelas XI di SMA Negeri 3 Malang. Skripsi.

Almaliki, M. ’Alawi. (2019). Analisis faktor-faktor pembentuk Self-esteem Santri (Studi kasus di Pondok Pesantren Attaqwa pusat putera bekasi). Skripsi.

Anggraini, B., & Putri, B. N. dwi. (2021). Analisis Permasalahan Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi SMP N 5 Kota Padang Problem Analysis Of Children With Special Needs In Inclusive School Of SMP N 5 City Of Padang. JUANG: Jurnal Wahana Konseling, 4(2), 149–157.

Azhari, R. R. (2019). Hubungan self-esteem dengan penyesuaian diri pensiunan Pt. PLN Tanjung Pinang. Skripsi.

Coopersmith, S. (1967). The Antecedent of Self-Esteem. San Fransisco: W.H. Freeman & Company.

Denisrum, R. D. (2016). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Psikosoain.

Endriani, Y., & Karneli, Y. (2020). Peran Konselor dalam Mengembangkan Bakat Siswa melalui Layanan Penempatan dan Penyaluran. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 5(3), 88–95.

Farida, N. I. (2014). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Remaja Putri yang Mengalami Pubertas Awal Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Role Playing di Kelas VII SMP N 13 Semarang Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Negeri Semarang.

Fitri, E., Ifdil, I., & Neviyarni, S. (2016). Efektivitas layanan informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(2), 84–92.

Garnida, D. (2015). Pengantar pendidikan inklusif. Bandung: Refika aditama.

Ghufron, M. Nur & Risnawati S, R. (2010). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Handayani, M. M., Ratnawati, S., & Helmi, A. F. (1998). Efektifitas Pelatihan Pengenalan Diri Diri Dan Harga Diri. Jurnal Psikologi. 2, 47–55.

Ilahi, M. (2013). Pendidikan Inklusif: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Jerome, A. C., Fujiki, M., Brinton, B., & James, S. L. (2002). Self-esteem in children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 45(4).

Klass, W.H & Hodge, S.E. (1978). Self-esteem in open and traditional classroom. Journal of education psychology. 70 (5). 701-705.

Maisarah, S., Saleh, J., & Husna, N. (2018). Anak Berkebutuhan Khusus Dan Permasalahannya (Studi Di Kemukiman Pagar Air Kecamatan Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar). Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 4(1), 9.

Oktavia, E., Zikra, Z., & Nurfarhanah, N. (2016). Konsep Diri Penyandang Tunanetra dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 5(4), 229.

P Sandha, T., Hartati, S., & Fauziah, N. (2012). Hubungan Antara Self-Esteem Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa Tahun Pertama Sma Krista Mitra Semarang. Jurnal Psikologi. 1(1), 47–82.

Prayitno dan Erman Amti. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Rangkuti, E. F., & Mardiawan, O. (2016). Hubungan antara Self-Esteem dengan Perilaku Compulsive Buying pada Remaja Anggota Hansamo. Prosiding Penelitian Sivitas Akademika Unisba (Sosial Dan Humaniora), 2, 23–29.

Sari, I. P., & Yendi, F. M. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Disabilitas Fisik. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(3), 80.

Tafarodi, RW., & Swann, W B. (1995). Self-liking and Self-Competence as Dimensions of Global Self-esteem: Initial Validation of a Measure. Journal of Personality Assesment. 65 (2).

Wibowo, S. budi, & Nurlaila, S. (2017). Self Esteem Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah, 8(1), 30–34.

Yendi, F. M., Syukur, Y., & Rafsyam, Y. (2015). Self-Esteem Dan Pelayanan Bimbingan Dan Konseling yang Dibutuhkan Siswa Kelas Akselerasi. Konselor, 4(4), 191.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/0911cic
10.24036/0911cic

Article Metrics

Abstract View : 98 times
PDF : 26 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dyah Ayu Sakinah Ngadiman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.