Kontribusi latar belakang sosial ekonomi orang tua di masa Covid-19 terhadap perkembangan sains anak (survei pada anak taman kanak-kanak di Kecamatan Bukik Barisan)

Fisna Khairiah(1*), Delfi Eliza(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Education is one of those affected by Covid-19, so students carry out the learning process from home and the role of parents is demanded more so that they can develop science in children. The socioeconomic status of parents is very important in supporting facilities for learning and developing children's science. This study aims to describe the contribution of parents' socioeconomic background during the Covid-19 period to children's scientific development. This study uses a descriptive correlational quantitative method with 94 respondents as parents of children in Kindergarten, Bukik Barisan District. Data analysis was performed using the regression method using dummy variables with SPSS 26 software. The instrument was validated using expert judgment techniques and the reliability test showed Cronbach's Alpha 0.872. The research findings show that learning outcomes based on (1) parental occupation and income are in the good category, (2) the contribution of parents' work to the development of science is 3.7%, (3) the contribution of parents' income to the development of science is 9.3%, (4) the contribution of work and income of parents to the development of science is 14.7%, (5) overall, work and income contribute to the development of children's science.

Keywords

sosial ekonomi orang tua, sains, anak usia dini.

References

Chotimah, L. N., Ani, H. M., & Widodo, J. (2017). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa (studi kasus siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Jember tahun ajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(1), 75. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i1.5004.

Fithriyana, R. (2018). Hubungan penghasilan orang tua dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar 006 Langgini. Jurnal Basicedu, 2(1), 102–110.

Hadiyanto, H. (2017). Pengaruh pendidikan, pekerjaan dan pendapatan orang tua terhadap prestasi belajar ekonomi pada siswa SMA. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2), 171–185.

Hayati, N., Cholimah, N., & Christianti, M. (2017). Identifikasi keterampilan kognitif anak usia 2-6 tahun di Lembaga PAUD Kecamatan Sleman, Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 181–189.

Jailani, M. (2019). Hubungan status sosial ekonomi orang tua terhadap motivasi anak untuk berwirausaha. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 14(1), 35–42.

Marliza, R., & Eliza, D. (2019). Peningkatan keterampilan proses sains melalui kegiatan belajar tanaman di taman kanak-kanak Aba Air Bangis. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 4(1), 59–63.

Mursid, B. (2015). Pengembangan pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Pratiwi, D. E., & Prasetya, N. E. (2019). Pengaruh status sosial ekonomi dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa kelas V SDN Tambaksari I Surabaya. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), 36–40.

Sueca, I. N., & Darmayanti, N. W. S. (2020). Pembinaan dan pembimbingan kegiatan literasi dasar dalam pembelajaan di rumah selama pandemi Covid-19 pada anak-anak banjar dinas temukus, Desa Besakih. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 557–561.

Sugiyono. (2017). Metode kuantitatif. In metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (pp. 13–19).f. In Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Susanti, E., & Wahyudin, A. (2017). Pengaruh kemampuan ekonomi orang tua terhadap hasil belajar melalui fasilitas belajar di rumah dan motivasi belajar sebagai intervening. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 475–488.

Suyono, A. (2016). Pengaruh latar belakang sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar yang dimediasi oleh fasilitas belajar. Journal of Accounting and Business Education, 1(2).

Utomo, S. D., & Adi, B. W. (2018). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua dan motivasi belajar terhadap hasil belajar kognitif kewirausahaan pada siswa kelas XI SMK Kristen 1 Surakarta tahun ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1).

Wardani, A., & Ayriza, Y. (2020). Analisis kendala orang tua dalam mendampingi anak belajar di rumah pada masa pandemi covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 772. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.705.

Wiranata, I. G. L. A. (2019). Mengoptimalkan perkembangan anak usia dini melalui kegiatan parenting. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 48–56.

ZR, Z., & Eliza, D. (2020). Pengembangan science book anak untuk pengenalan literasi dan karakter berbasis budaya alam minangkabau. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1567–1577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.896.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.25455
10.24036/4.25455

Article Metrics

Abstract View : 180 times
PDF : 122 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Fisna Fisna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.