Student Academic Fraud and Implications in Guidance and Counseling Services

Elsa Astya Maretta(1*), Dina Sukma(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Academic honesty is important for students to have. However, in reality there are still many students who commit fraud. This study aims to describe the academic fraud of FIP UNP students based on the aspects of pressure, opportunity and justification. This research uses a quantitative approach with descriptive methods. Determination of the sample in this study using a purposive sampling technique and determined as many as 105 samples. The instrument used for data collection in this study was an academic cheating instrument with a Likert Scale model. Data is processed using interval and percentage formulas. Based on the results of this study, it was revealed that 1) Academic fraud as a whole was in the moderate category with a percentage of 71.43%. 2) Academic cheating is seen from the aspect of pressure with a percentage of 54.29%. 3) Academic cheating is seen from the aspect of opportunity with a percentage of 85.71%. 4) Academic cheating seen from the justification aspect is in the medium category with a percentage of 49.52%.

References

Abdurrahman, F., Mudjiran, & Ardi, Z. (2020). Hubungan Persepsi Mahasiswa tentang Keluarga Harmonis dengan Kesiapan Menikah. Jurnal Neo Konseling, 2(3), 1–7.

Ahmad, R. (2013). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Padang: UNP Press.

Boharudin, Firman, & Irianto, A. (2015). Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi Belajar di Sekolah. Konselor, 1–10.

Dewi, R. (2017). Fraud Penyebab dan Pencegahannya. Bandung: Alfabeta.

Endriani, Y., & Karneli, Y. (2020). Peran Konselor dalam Mengembangkan Bakat Siswa Melalui Layanan Penempatan dan Penyaluran. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 5(3), 88–95.

Gusniwilda, A., Syukur, Y., & Nurfarhanah. (2014). Sikap dan Kebiasaan Belajar Mahasiswa. Konselor, 3(2), 41–45.

Handayani, P. G., Yuca, V., Hidayat, H., Hariko, R., & Febriani, R. D. (2021). Kajian Self Adjustment pada Mahasiswa Kelas Internasional. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(1), 106–111.

Hayati, L. M., Firman, & Yusuf, A. M. (2021). Pengaruh IKIGAI Guru BK dan Iklim Guru BK di Sekolah Terhadap Kinerja Guru BK. Indonesian Counseling and Psychology, 2(1), 25–35.

Hayati, R., Firman, & Marsidin, S. (2015). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Pendekatan Role Playing untuk Mengurangi Agresivitas Siswa. Konselor, 1–6.

Institut Akuntan Publik Indonesia. (2013). Standar Audit 240: Tanggung Jawab Auditor Terkait dengan Kecurangan dalam Suatu Audit Atas Laporan Keuangan. Online. Diambil dari spap.iapi.or.id. Diakses: Minggu, 21 Agustus 2021 Pukul 18.31 WIB.

Mardes, S., Firman, & Ahmad, R. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar. Konselor, 1–6.

Pramudyasututi, O. L., Fatimah, A. N., & Wilujeng, D. S. (2020). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi: Investigasi Dimensi Fraud Diamond. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology (JEMATech), 3(2), 147–153.

Pratiwi, S. W., & Sukma, D. (2013). Komunikasi Interpersonal Antar Siswa di Sekolah dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 2, 324–329.

Prayitno. (2017). Konseling Profesional yang Berhasil. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Prayitno, & Amti, E. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Putri, M. N., Firman, & Zikra. (2015). Efektivitas Layanan Informasi Mengurangi Stres Menghadapi Ujian. Konselor, 2, 1–9.

Putri, R. P., Ibrahim, I., & Sukma, D. (2013). Hubungan Motivasi dengan Kegiatan Perkuliahan Mahasiswa Jurusan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 2, 1–7.

Sasmita, H., & Karneli, Y. (2020). Layanan Bimbingan Konseling Sebagai Upaya Pembentukan Kemandirian Siswa. IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(2), 37–47.

Sukma, D. (2018). Concept and Application Group Guidance and Group Counseling Base on Prayitno’s Paradigms. Konselor, 7(2), 49–54.

Syukur, Y., Neviyarni, & Zahri, T. N. (2019). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Malang: IRDH.

Tanjung, R. F., Neviyarni, & Firman. (2018). Layanan Informasi dalam Peningkatan Keterampilan Belajar Mahasiswa STKIP PGRI Sumatra Barat. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 3(2), 155–164.

Yusuf, A. M. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media Group.

Zahri, T. N., Yusuf, A. M., & Neviyarni, S. (2017). Hubungan Gaya Belajar dan Keterampilan Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa. Konselor, 6(1), 18–23.




DOI: 10.24036/0633cic
10.24036/0633cic

Article Metrics

Abstract View : 155 times


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Elsa Astya Maretta, Dina Sukma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.