Contribution of Self Control and Peer Conformity to Consumptive Behavior

Amal Hayati(1*), A. Muri Yusuf(2), Megaiswari Biran Asnah(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

The occurrence of consumptive behavior among adolescents is caused by several internal factors such as self-control, talents, interests, values, self-concepts and knowledge and learning outcomes. External factors such as social class, family, culture, peers, and situations. Psychological factors such as information processing and learning.This study aims to describe the contribution of self-control and peer conformity to the consumptive behavior of students in Kisaran Private IT High Schools. The research method uses a quantitative approach with descriptive correlational type and multiple regression. The population of this study was 57 high school IT private high school students in class X and the sample of 50 students were selected using proportional random sampling. The research findings show that: (1) on average, self-control is in the very high category, (2) peer conformity is also in the very high category, (3) consumer consumptive behavior is categorized very well, (4) there are 51% contribution of self-control to consumptive behavior, (5) there are 34% contribution of peer conformity to consumptive behavior, and (6) there are 60% contribution together with self-control and peer conformity towards consumptive behavior.

References

Anggreini, R., & Mariyanti, S. (2014). Hubungan antara kontrol diri dan perilaku konsumtif mahasiswi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 12(1).

APJII. (2018). Infografis penetrasi & perilaku pengguna internet Indonesia.

Desmita. (2007). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdalarya.

Engel, F. J., Blackwell, R.D. & Miniard, P. W. (1992). Consumen BehaviorJilid I. The dryden Press.

Fitriyani, N., Widodo, P. B., & Fauziah, N. (2013). Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa di genuk indah semarang. Jurnal Psikologi Undip, 12(I), 55–68.

Hidayah, R. W. (2015). Perilaku konsumtif dalam membeli produk fashion pada mahasiswa putri di Surakarta.Naskah Publikasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ilham, F. (2017). Peranan sikap do it yourself (DIY) dalam meminimalisir perilaku konsumtif di kalangan remaja (studi kasus di Desa Banjaran Kabupaten Bandung). FKIP Unpas.

Imawati, I. & S. & I. (2013). Pengaruh financial literacy terhadap perilaku konsumtif remaja pada Program IPS SMA Negeri 1 Surakarta Tahun Ajaran 2012/2013. Jupe UNS, 2 No.1(1), 48–58. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Indah Haryani, & Jhon Herwanto. (2015). Hubungan konformitas dan kontrol diri dengan perilaku konsumtif terhadap produk kosmetik pada mahasiswi. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 11(Juni), 5–11.

Lina dan Haryanto, F. R. (1997). Perilaku konsumtif berdasar locus of control pada remaja putri.Psikologika, 4(II), 5–13.

Myers, D. (2012). Social Psychology (11th ed.). McGraw-Hill Companies.

N.P, Azizah & A, L. (2017). Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif dalam pembelian tas melalui online shop pada mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP) dan Fakultas Ilmu Budaya (FIB) Universitas Dipenogoro. Universitas Dipenogoro, 6(1), 332–337.

pertiwi, d. r. (2013). Hubungan antara konformitas terhadap teman sebaya dengan perilaku konsumtif dalam membeli pakaian di online shop pada remaja SMA Kesatrian 1 Semarang. Universitas Diponegoro.

Pratama, H. S. (2017). Hubungan konformitas dengan perilaku konsumtif terhadap merchandise Liverpool pada anggota supporter klub sepakbola Liverpool di Bekasi. Jurnal Psikologi, 10(2).

Rudiantara & Rusli, A. (2017). On the spotlight: Sosial media Indonesia. Jakarta.

Sahrah, A. R. dan A. A. (2014). Hubungan antara konformitas dengan perilaku membeli impulsif pada remaja putri. Universitas Wangsa Manggala Yogyakarta.

Sarmin. (2017). Konselor sebaya: pemberdayaan teman sebaya dalam sekolah guna menanggulangi pengaruh negatif lingkungan. Jurnal Unublitar, 2, 102–112.

Sartika, A. A., Indrawati, E. S., & Sawitri, D. R. (2009). Hubungan antara konformitas terhadap teman sebaya dengan intensi merokok pada remaja perempuan di SMA Kesatrian 1 Semarang. Psycho idea, 7(I), 14–25.

Soeharto, B. M. S. & T. N. E. D. (2012). Hubungan antara konformitas terhadap teman sebaya dengan kecenderungan kenakalan pada remaja. INSIGHT, 10(I), 1–15.

Tambunan. (2001). Remaja dan pola hidup konsumtif. Jurnal Psikologi.(Online)

Tashandra, N. (2018). 80 Persen konsumen belanja online orang muda dan wanita.(Online)

Thalib, S. B. (2010). Psikologi pendidikan berbasis analisis empiris aplikatif. Jakarta: Kencana.

Triyaningsih, S. . (2011). Dampak online marketing melalui facebook terhadap perilaku konsumtif masyarakat. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 11(2), 172–177.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/005344ijaccs
10.24036/005344ijaccs

Article Metrics

Abstract View : 2561 times
PDF : 1323 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.