The relationship of interest in majors and confidence with students' career planning

Fitri Ningsih(1*), Daharnis Daharnis(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

One of the factors that influence career planning is interest in majors and self-confidence. This study aims to analyze the relationship between interest in majors and self-confidence with career planning. Methods This research uses a descriptive correlational quantitative method. The research population was the XI grade students of SMK Negeri 3 Padang as many as 246 students and the research sample amounted to 153 students. Sampling using proportional random sampling technique. The instrument used is a Likert Scale model. The research data were analyzed by simple regression and multiple regression. The results of this study indicate that, in general, interest in majors is in the high category, self-confidence is in the high category, student career planning is in the high category, there is a significant relationship between interest in majors and student career planning, there is a significant relationship between trust There is a significant relationship between interest in majors and self-confidence with students' career planning.


References

Afdal, A. 2018. Model bimbingan karir kolaboratif dalam memantapkan perencanaan karir siswa SMA. Disertasi.

Afdal, A., Suya, M., Syamsu, S., & Uman, U. 2014. Bimbingan karir kolaboratif dalam pemantapan perencanaan karir siswa SMA. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 2(3), 1–7.

Aldi, A. H. 2020. Kontribusi antara kepercayaan diri dengan interaksi sosial terhadap presentasi diri pada peserta duta FKIP ULM tahun 2018. Jurnal Pelayanan Bimbingan dan Konseling, 3(2), 132–138.

Bardick, A. D., Bernes, K. B., Magnusson, K. C., & W. K. D. 2004. Junior high career planning: what students want. ,. Canadian Journal of Counseling, 38(2), 104–117.

Dikmenjur. 2008. Kurikulum SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Fadli, R. P., Alizamar, A. 2017. Persepsi siswa tentang kesesuaian perencanaan arah karir berdasarkan pilihan keahlian siswa sekolah menengah kejuruan, 6(2), 74–82.

Fatchurahman, M., & Pratikto, H. 2012. Kepercayaan diri, kematangan emosi, pola asuh orangtua demokratis dan kenakalan remaja. Jurnal Psikologi

Ghufron dan Rini. 2010. Teori-teori psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Hakim, T. 2005. Mengatasi rasa tidak percaya diri. Jakarta: Puspa Swara.

Komara, I. B. 2016. Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa, 5(1), 33–42.

Lauster, P. 2006. Tes kepribadian (Edisi Bahasa). Jakarta: Bumi Aksara.

Masturina, D. 2018. Pengaruh kompetensi diri dan kepercayaan diri terhadap perencanaan karir mahasiswa program studi peternakan Universitas Mulawarman. Psikoborneo, 6(2), 340–350.

Nasution, H. 2019. Perencanaan karir mahasiswa setelah wisuda pascasarjana. Consilium : Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 6 (1), 1.

Pradita. S. (2014). Stop minder dan grogi: saatnya tampil beda dan percaya diri. Yogyakarta: Araska.

Saputra, Rizal, Noor, & P. 2020. Pelatihan career planning untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam merumuskan rencana karier. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi), 11, 24–34.

Shiddiqy, A. R., Suherman, U., & Agustin, M. (2019). Efektivitas bimbingan karier terhadap kematangan karier mahasiswa. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(3), 301–311.

Simamora, H. 2011. Manajemen sumber daya manusia. Yogyakarta.: YKPN.

Sofyan, A., Yusuf, A. M., & Daharnis. (2013). Tingkat aspirasi karir siswa di tinjau dari jenis kelamin, jurusan dan daerah tempat tinggal. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1, 9–27.

Sulistyawati, N. L. G. A., Herwati, N. T., & Julianto, I. P. (2017). Pengaruh minat, potensi diri, dukungan orang tua, dan kesempatan kerja terhadap keputusan mahasiswa memilih jurusan akuntansi program S1 Universitas Pendidikan Ganesha. E-Journal Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2), 1–12.

Supriyo, L. 2016. Kontribusi minat jurusan, kualitas layanan informasi karir, dan pemahaman karir terhadap kemampuan mengambil keputusan karir. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 47–54.

Trisnayadi, T. 2013. Bimbingan karier untuk pelajar. Erlangga.

Walgito, B. 2005. Bimbingan dan konseling (studi dan karier). Jogjakarta: CV Andi Offset.

Winkel, W & Hastuti, S. 2010. Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta.: Media abadi.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/005442ijaccs
10.24036/005442ijaccs

Article Metrics

Abstract View : 716 times
PDF : 281 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.