Improving student resilience in the era new normal through group guidance using Cognitive Restructuring Techniques
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
References
Adhiman, F., & Mugiarso, H. (2021). Hubungan Penyesuaian Diri terhadap Resiliensi Akademik pada Siswa dalam Menghadapi Pembelajaran saat Masa Pandemi Covid-19. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 6.
Aini, D. K. (2019). Penerapan Cognitive Behaviour Therapy dalam Mengembangkan Kepribadian Remaja di Panti Asuhan. Jurnal Ilmu Dakwah, 39(1), 70–90.
Aini, D. K. (2020). Positive Attachment, Mindfulness dan Resiliensi Remaja di Era Tatanan Baru. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, 2(November), 210–225.
Beck, J. S. (2011). Cognitive Behaviour Theraphy Basic And Beyond. New York: The Guilford. Press.
Corey, G. (2010). Theory & Practice of Group Counseling. Us: Brooks/ Cole.
Firman, F., Karneli, Y., & Hariko, R. (2018). Improving Students Moral Logical Thinking and Preventing Violent Acts Through Group Counseling in Senior High Schools. Advanced Science Letters, 24(1), 24-26.
Fitria, L., Neviyarni, N., Netrawati, N., & Karneli, Y. (2020). Cognitive Behavior Therapy Counseling untuk Mengatasi Anxiety dalam Masa Pandemi Covid-19. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 10(1), 23–29.
Gugus Tugas Percepatan Penanganan Covid-19. (2020 April 13). Jumlah Terpapar Covid-19 di Indonesia. Akses 25 Januari 2022.
Hendriani, W. (2018). Resiliensi Psikologis: Sebuah Pengantar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Ifdil, I., & Taufik, T. (2012). Urgensi Peningkatan dan Pengembangan Resiliensi Siswa di Sumatra Barat. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, XII(2), 115–121.
Khomsah, N. R., Mugiarso. H., & Kurniawan, K. (2018). Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(2), 47–53.
Krisnayana, I. N. T. A., Antari, N. N. M., & Dantes, N. (2014). Penerapan Konseling Kognitif dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 3 Singaraja. E-Journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling, 2(1).
Missasi, V., & Izzati, I. D. C. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Resiliensi. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 2019, 433–441.
Prayitno. (2004). Seri Layanan Konseling: Layanan L1-L9. Padang: Universitas Negeri Padang.
Reivich, Karen., & Shatte, A. (2003). The Resilince Factor: 7 Keys to Finding Your Inner Strength and Overcoming Life’s Hurdles. New York: Broadway Books.
Sari, S. P., Aryansah, J. E., & Sari, K. (2020). Resiliensi Mahasiswa dalam Menghadapi Pandemi Covid-19 dan Implikasinya Terhadap Proses Pembelajaran. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 9(1), 17–22.
Suprihatin, T., & Rohmatun. (2020). Ketekunan Akademik pada Siswa SMA X Semarang di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Berkala Psikologi, 2(1), 378–387.
Triningtyas, D., & Saputra, B. N. A. (2021). New Normal: Resiliensi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama. In Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis 41 UTP Surakarta, 1(01), 112–116.
Ulva, F., Yanti, M. (2021). Edukasi Dampak Psikologis Covid-19 pada Masyarakat di Wilayah Kerja Puskesmas Dadok Tunggul Hitam. Jurnal Abdidas, 2, 352–356.
Wahidah, I., Septiadi, M. An., Rafqie, M. C. A., Hartono, N. F. S., & Athallah, R. (2020). Pandemik Covid-19: Analisis Perencanaan Pemerintah dan Masyarakat dalam Berbagai Upaya Pencegahan. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 11(3), 179–188.
Yasin, A., Sugara, G. S., & Imaddudin, A. (2020). Resiliensi pada Remaja berdasarkan Keutuhan Keluarga. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice & Research, 4, 8–19.
Yunan, Z. Y., Maududi, M. M., & Putra, G. K. (2021). Pelatihan Spiritual Emotional Freedom Technique (Seft) Mengatasi Stress pada Ibu-Ibu PKK 09 Kelurahan Pekojan Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Solma, 10(1), 46–54.
DOI: 10.24036/005503ijaccs
Article Metrics
Abstract View : 404 timesPDF : 163 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.