Pengembangan Lagu Kreasi Tematik Berbasis Kognitif pada Perkembangan Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak

Ririen Arinalhaq(1*), Indra Yeni(2), Syahrul Ismet(3), Saridewi Saridewi(4),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This study aims are creating of a thematic creation song at early childhood for children’s cognitive development in kindergarten.  There are two songs developed in accordance with the theme of animals sub theme land animals  and theme plant sub theme wild plants. Type of the  research is Research and Development (R and D) in accordance with the design forward by Plomp consitsts of three phases : prelimenary research, development/ prototyping phase and assassement phase.  Assassement phase limited to levels One to One, so this research can provided information about the validity dan practicality of the product. Data on validity was obtain from music, media and subject matter axperts from Department of PG PAUD FIP Universitas Negeri Padang, and information about  practicality taken from Teacher of Kindergarten. Data analysis techniques are combination of qualitative analysis and quantitative analysis, which qualitative analysis used at prelimenary research and development/prototyping phase, and quantitative analysis uses percentage statistics. The result of the study are (1) the validity of  product is  87.79% in the category of very valid, and (2) The practicality of product  is 83.75% in the category of very practical. Finaly as the conclussion of this study is: The Thematic Creation Song Based on Cognitive Development as the product of this study valid dan practical for Chilhood at kindergarten.

References

Anggraini, V., Yulsyofriend, & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini melalui Lagu Kreasi Minangkabau pada Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73–84.

Dacholfany, I. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Jakarta: Amzah.

Daryanto. (2014). Pembelajaran Tematik, Terpadu, Terintegrasi (Kurikulum 2013). Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin. (2018). Useful Of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 163.

Kemendikbud. (2014). Buku Panduan Pendidik Kurikulum 2013 PAUD Anak Usia 5-6 Tahun. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.

Khoiriyati, S., & Saripah, S. (2018). Pengaruh Media Sosial pada Perkembangan Kecerdasan Kognitif Anak Usia Dini. AULADA: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 53.

Latif, M. (2016). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, R. M. (2016). Pembelajaran Seni Musik Bagi Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. RAUDAH, 4(1).

Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research. Enschede: Netherlands.

R.A. Maulana. (2002). Math Untuk Anak Usia Dini. Sumedang: IGI PD Kabupaten Sumedang.

Rakimahwati. (2012). Model Pembelajaran Sambil Bermain pada Pendidikan Anak Usia Dini. Padang: UNP Press Padang.

Ridwan. (2005). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sano, A. (2011). Pembinaan Moral Anak Usia Dini Pada Keluarga Muslim. Potensia, Jurnal Kependidikan Islam, 10(1).

Suryana, D. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktik Pembelajaran. Padang: UNP Press Padang.

Suryaningsih, A., & Rimpiati, N. L. (2018). Implementation of Game-Based-Thematic-Science-Approach in Developing Early Childhood Cognitive Capabilities. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini Konsep dan Teori. Jakarta: Bumi Aksara.

Yamin, M. (2013). Panduan PAUD. Jakarta: Gaung Persada Press Group.

Yeni, I. (2015). Efektivitas Penggunaan Permainan Perkusi Sederhana untuk Meningkatkan Kecerdasan Musikal Anak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 22(1), 76–81.

Yeni, I., & Putra, I. E. (2017). Pelatihan Mencipta Lagu Anak Pada Guru PAUD di Kec. ABTB Kota Bukittinggi dan Kec. Tilatang Kamang Kab. Agam. PEDAGOGI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3b), 177.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/4.24365
10.24036/4.24365

Article Metrics

Abstract View : 525 times
PDF : 346 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ririen Arinalhaq, Indra Yeni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.